بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران
![](https://api.dossena.ir/CMS/Content/news/the 24th-min.jpeg)
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران
برگزاري نمايشگاهها يکي از ابزارهاي مهم در شناسايي نياز مشتريان و همچنين معرفي توانمنديهاي واحدهاي توليدي و خدماتي به بازارهاي مختلف ميباشد. امروزه اهميت برگزاري نمايشگاه بر کسي پوشيده نيست و اين اهميت روز به روز در حال گسترش ميباشد.
در باب اهميت نمايشگاهها همين را بس که بر اساس بررسيهاي صورت گرفته، برگزاري نمايشگاهها در سال حداقل 300 ميليارد دلار عايد اقتصاد جهاني مينمايد. نمايشگاه، مرکزي براي تبادل اطلاعات و دست يافتن به پديدههاي نوين علم و صنعت و انتقال فناوري است.
برگزاري نمايشگاه، باعث ايجاد رقابتهاي سالم داخلي و بين المللي ميگردد. همچنين برگزاري نمايشگاه، توسعه دهنده گردشگري و اشتغال ملي ميباشد. برپايي نمايشگاهها بويژه در سطوح منطقهاي و بين المللي از جنبههاي مختلف موجبات پويايي اقتصاد بومي را فراهم ميسازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگري و نيز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملي است. امروزه نمايشگاه و مجموعه فعاليتهايي که منجر به شکلگيري و برگزاري آن ميگردد، تحت عنوان صنعت نمايشگاهي شناخته ميشود.
گسترش روزافزون اهميت نمايشگاهها در توسعه و رونق اقتصادي، لزوم توجه بيش از پيش به بخش نمايشگاهي و رونق بخشيدن به صنعت نمايشگاهي در هر کشوري را به خوبي آشکار ميکند.
همچنين براي جمهوري اسلامي ايران نيز که برنامه اقتصاد بدون نفت را در دستور کار خود قرار داده است، گسترش بازارهاي صادراتي، افزايش سهم در تجارت بين المللي و رشد صادرات غير نفتي، بعنوان يک وظيفه و آرمان ملي، مطرح است و مسير دستيابي به اين هدف نيز از توسعه صنعت نمايشگاهي عبور ميکند. توسعه صنعت نمايشگاهي در هر کشوري به عوامل متعددي وابسته ميباشد که يکي از اين عوامل جايگاه صنعت نمايشگاهي در آن کشور ميباشد و توسعه صنعت نمايشگاهي در ارتباط مستقيم با آن ميباشد. به عبارت ديگر ارتقاء و بالا رفتن جايگاه صنعت نمايشگاهي منجر به توسعه اين صنعت ميگردد.
جايگاه صنعت نمايشگاهي را مي توان از دو منظر مورد بررسي قرار داد. اول جايگاه اين صنعت در بين اصناف، شرکتهاي توليدي و خدماتي و بطور کلي کساني که غرفههاي نمايشگاه را تشکيل ميدهند و بعد ديگر جايگاه صنعت نمايشگاهي و قدرت و نفوذ سازمانهاي متولي نمايشگاه در ساختار دولت ميباشد. غرفه سازي نمايشگاهي
منظور از جايگاه صنعت نمايشگاهي از منظر اول را ميتوان، به درک نقش نمايشگاهها و برگزاري آنها در بازاريابي و شناسايي بازارهاي جديد، شناسايي نيارهاي مشتريان، کسب سهم بيشتري از بازار و … و همچنين درک اهميت شرکت در نمايشگاهها، توسط شرکتهاي توليدي و خدماتي، تفسير کرد. مناسب بودن جايگاه صنعت نمايشگاهي در بين شرکتها و همچنين آگاهي و درک آنها از دادهها و ستاندههاي حاصل از شرکت در نمايشگاه، منجر به استقبال بيشتر از نمايشگاه شده و اين موضوع خود منجر به رونق صنعت نمايشگاهي و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادي ميگردد.